Praktický lékař pro dospělé


Desatero pro zdraví

Desatero pro zdraví aneb co můžete udělat sami, abyste snížili riziko nádorového onemocnění, a pokud se léčíte, aby vaše uzdravení bylo bez komplikací.
1. Nekuřte
Kouření je největší rizikový faktor vzniku rakoviny. Je hlavní příčinou rakoviny plic a jedné třetiny rakoviny vůbec. Kouření je stejně rizikové pro lidi ve vaší blízkosti, které také bezprostředně ohrožujete. Čekáte-li dítě a kouříte, pak přenášíte rizika přímo na ně.
2. Sledujte svoji hmotnost
Alespoň 2-3x týdně cvičte nebo plavte minimálně 30 minut, denně ujděte pěšky alespoň 4 km, snažte si aktivním pohybem udržet hmotnost a kondici. Obezita je riziko.
3. Jezte pestrou stravu a pijte dostatek tekutin
Rozmanitá strava v rozumném množství s obvyklou frekvencí 3x denně s důrazem na snídani a oběd je dobrou prevencí před četnými nemocemi.Vypijte denně alespoň 2-2,5l vody
4. Každý den jezte hodně zeleniny a ovoce
Volte stravu bohatou na vitamin A a C. Konzumujte zeleninu a ovoce alespon 5x denně a v kombinaci pěti různých druhů, např.: mrkev + jablko + červená řepa + kiwi + banán.
5. Přidávejte do jídla složky s vysokým obsahem vlákniny a 1 dávku (cca 50g) ořechů
Vlákninu nejvíce obsahují: celozrnné pečivo (celozrnný chléb a mouka, pšeničné a kukuřičné klíčky, sezamové, dýňové a slunečnicové semínko, rýže natural), ovoce a zelenina. Ořechy normalizují krevní tuky a přidávájí organizmu povzbudzující omega 3- a 6-mastné kyseliny.
6. Odstraňte ze svého jídla tuky
Pokud konzumujete maso a masové výrobky - jezte libové, kuře nebo krůtu bez kůže, ryby. Snižte konzumaci smažených jídel a máslových dezertů. Pijte nízkotučné mléko a jezte nízkotučné sýry.
7. Omezte ve stravě šunku, slaninu, salámy a uzeniny
Uzená nebo konzervovaná jídla obsahují chemikálie (dusičnany), které je sice chrání před zkažením, ale zvyšují riziko nádorového onemocnění.
8. Omezte nebo odstraňte konzumaci alkoholu
Kouření a pití alkoholu velmi zvyšuje riziko onemocnění jater, úst, krku, žaludku i prsu. Minimalizujte užívání alkoholu na dávku 2 dcl vína denně pro muže a 1 dcl pro ženy, nebo přestaňte s jeho konzumací úplně.
9. Nevyhýbejte se slunci úplně, ale chraňte se před ním v době mezi 10. - 15. hodinou
Noste klobouk. Používejte opalovací krém s ochranným faktorem minimálně 15 a výše. Nejlepší však je, když se slunci mezi 10-15 h vyhnete. Nepoužívejte horské slunko a solária. Jestliže se na kůži objeví rána, která se nehojí, nebo pozorujete změnu mateřského znaménka, požádejte lékaře, aby si je prohlédl.
10. Jestliže pracujete s chemikáliemi nebo materiály jako je azbest,
chraňte se oblečením a dodržujte pokyny bezpečnosti a ochrany při práci. Musíte vědět, jak postupovat při případné havárii.